Redovisning & ekonomitjänster

Redovisningstjänster anpassade efter företagets behov

Många verksamheter som startas grundar sig utifrån en passion och ett engagemang om att följa en dröm eller vision att driva ett framgångsrikt företag. För att förverkliga denna vision är det avgörande att säkra sin redovisning, eftersom korrekt redovisning inte bara uppfyller lagkrav utan också ger en stabil grund för att fatta välgrundade beslut, bygga förtroende hos investerare och kunder, samt säkerställa företagets långsiktiga hållbarhet och tillväxt.

Många verksamheter som startas grundar sig utifrån en passion och ett engagemang om att följa en dröm eller vision att driva ett framgångsrikt företag.  Det finns många regler och krav att förhålla sig tilll som företagare och dessa kan variera över tid och beroende på vilken fas som verksamheten befinner sig i. Att driva och utveckla framgångsrika företag kräver bla bland annat kompetens, tid, resurser, och ett högt engagemang.

För att ni som företagare ska kunna fokusera helhjärtat på er verksamhet och samtidigt erhålla stöttning avseende ekonomifunktionen kan ni använda er av BDO:s erfarna redovisningskonsulter. Ni väljer själva hur mycket stöttning ni önskar kring ekonomin och era redovisningstjänster. För att frigöra er tid att fokusera på ert företags mål och visioner kan vi kan bland annat hjälpa er med:

  • Löpande redovisning
  • Moms- och arbetsgivardeklarationer
  • Bokslut
  • Årsredovisning
  • Deklarationer (bolag och privat)
  • Rapportering

Fokusera på det ni är bäst på och ta hjälp av våra redovisningskonsulter

Om ni gillar siffror och vill ha koll på redovisningen internt på företaget finns flexibiliteten att få stöd och rådgivning av våra redovisningskonsulter vid behov. Det kan röra sig om allt från att säkerställa att era ekonomiprocesser har en effektiv och hållbar hantering eller rådfråga kring uppsättning av redovisningen för att kunna få ut önskad uppföljning.

När ni helhjärtat vill fokusera på bolagets kärnverksamhet Om ni däremot vill fullt ut finns vi på BDO och våra redovisningskonsulter tillgängliga. Med kompetens och engagemang kan vi hjälpa just ert företag utvecklas och nå era mål och visioner.

Våra tjänster inom redovisning anpassas enkelt utefter ert behov just nu – vi kan fungera som er ekonomiavdelning då vi tar hand om allt som rör redovisning, även inkluderat rapporteringar till myndigheter, som SCB och Svenskt Näringsliv. Vi kan även stötta upp på plats eller via distans med vår interimslösning. I smidiga och effektiva digitala flöden får ni full koll på bokföringen i realtid.

1 + 1 blir 3 med BDO som er redovisningsbyrå

Ekonomin är en väsentlig del av ditt företagande där du som företagare behöver hålla reda på många lagar och regler som styr redovisningen. Utöver legala krav kopplade till redovisningen som behöver säkerställas att de uppfylls dyker det upp frågor över tid som rör företaget och dess verksamhet. Frågorna varierar över företagets livscykel:
  • Vilken bolagsform bör jag välja?
  • Delägarfrågor såsom vilka möjligheter finns det till utdelning och löneuttag?
  • Vad kostar det att anställa ytterligare personal?
  • Hur finansierar vi planerad investering på bästa vis?
  • Hur hanterar vi likviditet under bra respektive tuffare perioder?
För att stötta er som företagare vill vi på BDO vara en affärspartner att räkna med och för att göra det har vi möjlighet att stötta er även i andra tjänsteområden utöver redovisningen. Vi har kompetens inom lönehantering, revision, skatt eller annan rådgivning avseende exempelvis företagsförvärv eller ESG och hållbarhetstjänster. Genom att nyttja flera av BDO:s kunskaps- och tjänsteområden får ni som kund ett engagerat team och en helhetslösning avseende ekonomifunktionen. Därtill får ni som kund en effektivare leverans med högre relevans avseende rådgivningen för att få stöttning i att styra er mot era företagsmål och visioner.
Om man tänker på att varje siffra motsvarar en verklig händelse blir bokföring rätt spännande.

Bokföring – viktigt att tänka på

  1. Alla affärshändelser måste verifieras av underlag, så kallade verifikationer.  
  2. Verifikationer kan bestå av fakturor, kvitton, reseräkningar, lönespecifikationer, moms- och arbetsgivarredovisningar, avtal och in- och utbetalningskvitton från banken. 
  3. Bokför affärshändelserna i kronologisk ordning. 
  4. Följ bankkontoutdraget. På så sätt ser du till att alla banktransaktioner blir bokförda.  
  5. Avstämning bör göras varje månad, så att bokföringens saldon för bankkonton, kundfordringar, leverantörsskulder och skattekonto stämmer med verkligheten. 

Kontaktpersoner

Jonas Holmberg

Jonas Holmberg

Regional Head of Global Outsourcing
personMer om
Gabrielle Scott

Gabrielle Scott

Auktoriserad redovisningskonsult & Partner
personMer om
Ludwig Sikström

Ludwig Sikström

Auktoriserad redovisningskonsult & Partner
personMer om

Hör av dig till oss så kontaktar en av våra redovisningskonsulter dig

 

Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy. Läs vår policy här.