Skatteverkets nya syn på finansiell leasing av bilar kan göra det dyrare för företagen
Skatteverkets nya syn på finansiell leasing av bilar kan göra det dyrare för företagen
Bakgrund
Finansiell leasing har länge varit ett förmånligt sätt för företag att finansiera sina tjänstebilar. Genom att sprida kostnaderna över tid har stora engångsutgifter kunnat undvikas samtidigt som halva momsen på leasingavgifterna har kunnat dras.
Skattemässigt har dock finansiell leasing befunnit sig i en gråzon mellan uthyrning och köp. Skatteverket har i tidigare ställningstaganden från 2019 och 2024 kommunicerat att finansiell leasing i vissa situationer ska ses som leverans av vara i stället för uthyrning.
Många uppfattade ställningstagandet från 2024 som ett skifte medan Skatteverket framhöll att det endast utgjorde ett förtydligande av tidigare skrivelser och alltså inte någon förändring i sak. I det nya ställningstagandet från den 19 augusti 2025 signalerar Skatteverket dock en något förändrad ståndpunkt.
Generellt gäller att ett avtal om finansiell leasing utgör leverans av vara när det framstår som uppenbart att avtalet faktiskt innebär att det är fråga om en leverans av vara och inte sådan uthyrning som är en tjänst. Förändringen utgörs av att Skatteverket genom ställningstagandet utvidgar katalogen för när finansiell leasing utgör köp, genom att addera fler exempel på när så är fallet. Det öppnar alltså upp för att fler finansiella leasingavtal kan betraktas och behandlas som köp redan då avtalet ingås. Följden blir att den utgående momsen ska redovisas direkt vid leveransen och att avdragsbegränsningen för personbilar träffar hela den ingående momsen. I praktiken gör det momsen till en kostnad för företagen.
Våra skatterådgivare kommenterar
Många av dagens finansiella leasingavtal är utformade så att de ekonomiska risker och fördelar som förknippas med ägandet överförs till leasingtagaren. Beroende på villkoren i avtalen kan det också finnas en risk för att de är formulerade så att det enda rimliga alternativet är att bilen köps ut vid leasingperiodens slut. Det innebär att ställningstagandet medför en risk för att fler finansiella leasingavtal nu kan komma att klassificeras som köp.I tidigare ställningstaganden angav Skatteverket i vilka fall finansiell leasing skulle ses som leverans av vara. I det nu publicerade ställningstagandet har Skatteverket som nämnts ovan lagt till ytterligare ett exempel på när finansiell leasing ska anses utgöra leverans av vara i stället för en tjänst. Därtill har Skatteverket angivit att de fall som anges utgör exempel vilket indikerar att Skatteverkets uppräkning inte är uttömmande. Detta leder enligt oss till en ökad osäkerhet kring när finansiell leasing enligt Skatteverket ska klassificeras som leverans av vara. Detta är olyckligt då denna klassificering får stora konsekvenser för momsbeskattningen.
För sådana finansiella leasingavtal som träffas av de nya riktlinjerna måste leasinggivaren rapportera hela den utgående momsen direkt vid leasingtidens start, vilket innebär ett ökat behov av likviditet redan vid avtalets ingående.
För leasingtagaren av bilar riskerar vidare förändringen att innebära högre kostnader eftersom rätten att dra av 50 procent av den ingående momsen försvinner.
Mot bakgrund av det nya ställningstagandet rekommenderar vi både leasinggivare och leasingtagare att analysera sina avtal noggrant och följa utvecklingen för att undvika oönskade effekter. Om du har frågor om finansiell leasing och hur det nya ställningstagandet kan påverka ditt företag är du varmt välkommen att kontakta BDO:s skatterådgivare.