Så undviker ni att råka ut för bedragare i sommar

När ordinarie personal tar semester öppnas ett fönster för bedragare och antalet bluffakturor och nätfiske ökar. Kanske förändras rutinerna under sommarmånaderna och ny personal tar över godkännande av fakturor. Se till att informera vikarier och extrapersonal om att det är högsäsong för nätbedrägerier och att de ska vara noggranna och uppmärksamma på fakturor och länkar.
 

Som vikarie kan det vara svårt att ha full insyn i ett företags alla inköp och leverantörer. Det utnyttjar bluffmakare och därför utsätts företag för bedrägerier i högre grad under semestertid. Människan är den svaga länken och även om många känner till att det förekommer så är det lätt att råka illa ut om man inte är vaksam. Ofta är man ute efter att komma åt användarnamn och lösenord för att tränga in i system och ta del av affärshemligheter.
 

Utvecklingen av cyberbrottslighet går i raketfart och ständigt tillkommer nya mer sofistikerade metoder för att lura företag. Några vanligt förekommande är:

  • Bluffakturor
  • Nätfiske, så kallad phising
  • Telefonbedrägeri
  • Falska webbplatser
  • Osäkra wifi-nätverk
     

Här är några tips på hur ni kan förbereda er för att undvika att råka ut för nätbedrägerier:

  • Sätt upp en lista med de leverantörsfakturor som förväntas inkomma
  • Säkerställ att fakturor granskas noga, inklusive den finstilta texten
  • Att personalen är införstådd med vad de godkänner, för företag finns ingen ångerrätt när det kommer till köp via nätet eller över telefon
  • Be dem att inte klicka inte på några tveksamma länkar
  • Informera dem om att även ett mejl som ser ut att komma från en kollega kan vara falskt
  • Användaruppgifter och lösenord ska aldrig skickas via mejl eller ges ut på telefon utan endast via säkra kanaler och webbtjänster.
  • Se till att de anställda, inklusive vikarier och praktikanter, har kunskap om vilka säkerhetsrutiner som gäller vid hantering och betalning av fakturor
     

Har du råkat ut för falska fakturor eller phishing?

Meddela säkerhetsansvarig eller närmsta chef - Om olyckan ändå är framme och du misstänker att du utsatts för phishing, kontaktar du genast din närmsta chef eller den som hanterar säkerheten i företaget, exempelvis CISO eller IT-säkerhetschefen.

Skriftligt bestridande - Om du får en felaktig faktura, skicka ett skriftligt bestridande där du uppger att fakturan är ogiltig. Säg inte upp eller avbryt något eftersom kontraktet inte ingicks ursprungligen.

Anmäl alltid brott - Råkar du ut för en phishingattack, falska fakturor eller identitetsstöld, som exempelvis ett e-postmeddelande som skickats i falskt namn, var noga med att anmäla det till polisen.
 

Hjälp med att motverka cyberhot, phishing, bluffakturor och bedrägerier

Alla företag har olika risker att förhålla sig till. I takt med att de externa hoten ökar mot marknaden blir riskerna också alltmer komplexa. Vi kan hjälpa er med det förebyggande arbetet och att hålla er uppdaterade kring aktuella lagar och regelverk. Hör av er till oss om ni vill veta mer eller ta hjälp av oss för att motverka eller hantera cyberattacker och förhindra informationsläckage.


Jerndal tipsar i tid och otid – Högsäsong för bedragare 

Registrera dig för att få senaste nytt från BDO

Please fill out the following form to access the download.