Redovisning i osäkra tider – så påverkar tullarna 2025

När tullregler snabbt förändras blir det avgörande att förstå vilka redovisningsområden som påverkas – och hur. Det handlar inte bara om nedskrivningar och lagervärdering, utan även om finansiella risker och uppdaterade riskbedömningar samt vilka upplysningar som bör lämnas.I den här artikeln går vi igenom vad du behöver analysera inför kommande bokslut och kvartalsrapporter.

Ökad global handelsosäkerhet med höjda och osäkra tullar kan ha väsentliga effekter på den finansiella rapporteringen för de enskilda företagen. Då flera länder har börjat införa importtullar, ibland med tillfälliga lättnader, råder en osäkerhet kring hur materielleveranser, leveranskedjor och prisutvecklingen på vissa produkter kommer se ut framåt. Detta kan komma att få en direkt eller indirekt påverkan på redovisningen för de enskilda företagen. I denna artikel lyfts några av de bedömningar och potentiella redovisningseffekter som företagen kan tänkas stå inför till följd av ökad osäkerhet på den globala marknaden.

 

Nedskrivning av tillgångar

Till följd av en ökad osäkerhet och införande av tullar kan produktionskostnaderna stiga, efterfrågan på vissa produkter och tjänster minska, vilket i sin tur får en effekt på företagens prognoser och i förlängningen eventuella nedskrivningstester. Faktorer som särskilt bör beaktas är:
  • Om väsentliga delar av intäkterna kommer från ett eller flera länder som är föremål för tullavgifter
  • Om det finns väsentlig osäkerhet kring om tullavgifter kommer införas eller utökas
  • Om det finns exponering mot högre produktionskostnader i olika steg i produktionskedjan
  • Väsentligt ökade kostnader genom inflation till följd av införandet av tullavgifter
  • Om ökade kostnader inte kan fördelas på konsumentpriserna (lägre marginaler)

Vidare bör företagen utvärdera om det finns anledning att justera diskonteringsräntan.  I den nuvarande ekonomiska miljön med tullosäkerhet, potentialen för hög inflation och en allmän ekonomisk nedgång, är fastställandet av diskonteringsräntor kritiskt och diskonteringsräntor som fastställts tidigare kanske inte längre är lämpliga. I många fall kan diskonteringsräntor behöva öka jämfört med tidigare rapporteringsperioder.

 

Verkligt värde värdering

Även när det kommer till verkligt värde värderingar kan den ökade makroekonomiska osäkerheten leda till ändrade antaganden. Detta gäller framförallt för poster som värderas enligt nivå 3 i verkligt värde hierarkin, dvs som baseras på icke-observerbar indata. Även poster som värderas enligt nivå 1 och 2 och som per rapporteringsdagen väsentligt har minskat i värde påverkar redovisningen då antaganden kring en återhämtning inte får tas i beaktande i dessa fall.

 

Övriga redovisningseffekter

Andra effekter som kan behöva beaktas till följd av en ökad osäkerhet:
  • Varulager - Värdering av lager påverkas av högre kostnader för inköp av tillgångar som omfattas av tullavgifter. Om en metod med vägda genomsnittskostnader används så kräver den att anskaffningsvärdet justeras för varje enhet för de högre kostnaderna. Nedskrivning av lager kan också bli aktuellt om de högre inköpskostnaderna inte kan matchas av högre försäljningspriser till exempel i fall av långsiktiga fastpriskontrakt.
  • Klassificering av skulder -  Svårigheter att uppfylla lånevillkor kan innebära att företaget inte längre möter kovenantkraven och därmed behöver omklassificera lånet till ett kortfristigt lån.
  • Värdering av uppskjutna skattefordringar - Företag som har en uppskjuten skattefordran måste bedöma om förutsättningarna för att fortsatt redovisa denna fortsatt är tillämpliga.
  • Aktierelaterad ersättning - Om ledningen gör bedömningen att omsättning och resultat kommer påverkas till följd av den ökade osäkerheten finns det anledning att även se över bedömningen av potentiellt utfall för eventuella aktierelaterade ersättningar (i de fall dessa baseras på intäkts- och resultatmål).
  • Finansiella instrument - Ökad inflation samt större ekonomisk osäkerhet kan ha effekt på förväntade kreditförluster (ECL). Fler lån kan också behöva omförhandlas vilket då kan få redovisningsmässiga effekter.
  • Intäkter - Ökade kostnader kan leda till att företaget behöver justera nuvarande kontrakt. Bedömning kan därför behöva göras om detta föranleder ett nytt kontrakt eller ett ändrat kontrakt. För företag som tillämpar successiv vinstavräkning kan ökade kostnader leda till en förändring i hur intäkter redovisas över tid.
  • Leasingavtal - Eventuella justeringar i existerande kontrakt föranleder att leasetagaren även behöver justera diskonteringsräntan.
  • Avsättningar för förlustkontrakt - Till följd av ökade kostnader finns det risk att företaget kommer ha förlustkontrakt. Om ett kontrakt bedöms vara ett förlustkontrakt ska en avsättning redovisas och förlusten tas upp i resultatet.
 

Going Concern

Förutom ovan nämnde potentiella effekter kan det även bli aktuellt för företagen att beakta antaganden om fortsatt drift i samband med upprättande av de finansiella rapporterna. Om verksamheten väsentligt påverkas ska en detaljerad scenarioanalys upprättas som beaktar väsentliga exponeringsfaktorer. Antaganden om fortsatt drift ska beaktas för åtminstone de kommande 12 månaderna.

 

Upplysningskrav

I tider av osäkerhet spelar bedömningar, uppskattningar och osäkerheter i uppskattningar en avgörande roll i redovisningen. Med tanke på de snabbt föränderliga omständigheterna måste betydande uppskattningar och bedömningar bedömas, uppdateras och övervakas kontinuerligt för att säkerställa att de återspeglar aktuella omständigheter. Enheter kan behöva revidera sina antaganden och värderingsmodeller för att beakta flera scenarier och möjliga utfall.

Ledningens väsentliga uppskattningar och bedömningar ska presenteras i samband med den finansiella rapporteringen. Det kan därför finnas goda skäl att se över att bedömningarna och eventuella värderingar samt upplysa om ändrade bedömningar och effekter av dessa såväl i årsbokslut som i varje kvartalsrapportering.  Aktuella uppskattningar och bedömningar som behöver ses över är företagsspecifika men företag bör exempelvis överväga att lämna upplysningar om tullavgifternas effekter på:
  • Värdering av tillgångar och nedskrivningsbedömningar
  • Förväntade kreditförluster
  • Likviditetsrisker och andra finansiella risker
  • Bedömningar av framtida villkorade köpeskillingar