”Hållbarhet ger en extra dimension åt revisionsyrket”

För tio år sedan var den auktoriserade revisorn Maria Loghmani först ut med att introducera hållbarhet på BDO. Sedan dess har verksamheten vuxit och hållbarhet är något som på sikt kommer att beröra flertalet medarbetare på byrån.

 Samarbeten mellan de som jobbar med finansiell granskning respektive hållbarhetsgranskning kommer att vara väldigt viktigt för vår verksamhet, säger Maria.

När Maria återvände till jobbet efter en föräldraledighet var det med nya perspektiv på vad som är viktigt i livet. En av de saker som kändes extra meningsfullt var att verka för en hållbar värld. Men var detta något hon skulle hon kunna ägna sig åt i det dagliga arbetet som revisor?

Hon tog ett samtal med sin chef Helene Andersson Viberg och de kom fram till att Maria skulle etablera en hållbarhetsfunktion på byrån.

– Helene har varit otroligt stöttande i detta. Det här visar på den starka kultur av att coacha medarbetarna som finns på BDO, menar Maria.

 

Pionjär inom BDO

De första åren var hon den enda medarbetaren inom hållbarhetsfunktionen. Arbetet bestod huvudsakligen av att försöka lära sig så mycket som möjligt, genom externa kurser och även genom inläsning av relevant material. Maria blev något av BDO:s hållbarhetsexpert och bidrog bland annat med kunskaper och input till byråns hållbarhetsrapport. Hälften av tiden ägnade hon fortfarande åt finansiell granskning där hon var påskrivande revisor på ett antal uppdrag.

 

Praktiskt arbete

Till en början innehöll dagarna inte särskilt mycket praktiskt arbete inom hållbarhet, eftersom det var få kunder som hade den typen av frågeställningar. Men med åren har efterfrågan på ESG- och hållbarhetstjänster ökat och dessutom har hållbarhetsgranskning adderats till revisionsuppdraget. 2021 gick det formella startskottet för BDO:s hållbarhetsteam då ytterligare tre medarbetare anställdes. Därefter har rekryteringar skett löpande och idag består gruppen av 10 personer. Hållbarhet är en etablerad del av affärsområdet Rådgivning.

– Det här ju verkligen ett område som får allt större fokus hos våra kunder. Ambitionen är därför att vi ska bli ännu fler i teamet, säger Maria.

 

Granskning enligt CSRD – en ny era

Maria lägger i dag ungefär en tredjedel av sin tid på rådgivning, inom hållbarhetsområdet men även inom andra typer av rådgivningssegment. Resten av tiden arbetar hon med hållbarhetsgranskning.
Sedan 2017 har Sveriges revisorer varit ålagda att granska större företags hållbarhetsredovisningar enligt EU:s direktiv om icke-finansiell rapportering. Därutöver har en hel del företag frivilligt efterfrågat en utökad hållbarhetsgranskning. I och med det nya Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) kommer hållbarhetsperspektivet att få en mycket större roll framöver.

Maria Loghmani (t.h.) hållbarhetsspecialist på BDO.


– Till en början är det de största företagen som berörs, men inom en femårsperiod kommer många fler företag omfattas av CSRD. I förlängningen kommer sannolikt företagen ställa krav på att deras underleverantörer, även de mindre, ska rapportera på något sätt. Så ingen lär komma undan, menar Maria.
 

Behörighet att skriva på

Den som auktoriseras som revisor före år 2026 får automatiskt behörighet att granska hållbarhetsrapporter. Även den som någon gång före den 1 juli 2024 har varit auktoriserad revisor och sedan återvänder till yrket får automatiskt behörighet.

För den som aldrig har varit auktoriserad kommer det däremot att krävas åtta månaders praktisk utbildning inom hållbarhetsområdet för att bli behörig att granska hållbarhetsrapporter.

– I framtiden är det troligt att vi kommer att se en uppdelning mellan revisorer som skriver på den finansiella redovisningen och de som skriver på hållbarhetsredovisningen, fortsätter Maria.

 

Vardag för alla

Idag är det Maria och två till auktoriserade revisorer som leder arbetet med BDO:s hållbarhetsgranskning. Hållbarhet ingår idag i grundutbildningarna för alla juniora revisorer och Maria menar att detta framöver kommer att vara en integrerad del av revisorns dagliga arbete.

– Det här ger en extra dimension åt revisionsyrket och många kommer nog att uppleva jobbet som roligare. För många unga människor är det också viktigt att kunna bidra till en mer hållbar framtid. Förhoppningsvis gör detta att fler lockas till revisionsyrket.

 

Samarbete för framtiden

CSRD kommer att ha långtgående effekter på revisionsbranschen. Centralt i detta är dubbel väsentlighetsanalys – en analys som inte bara tar hänsyn till finansiella risker utan även till hur klimatpåverkan och sociala faktorer påverkar företagets värdering och riskexponering. Detta kan exempelvis handla om hur klimatpåverkan påverkar värderingen av balansposter eller behovet av avsättningar för risker som relaterar till utsläpp eller sociala faktorer.

En viktig aspekt är de fysiska riskerna, till exempel hur extremt väder eller vattenbrist kan påverka fastigheter eller tillgångar. Omvärldsrisker, såsom politiska beslut eller förändrad marknadsefterfrågan, måste också beaktas. Granskning av leverantörskedjor är en annan central uppgift, där revisorer måste bedöma både klimat- och sociala risker, exempelvis arbetsvillkor i de länder där företaget verkar.

– Hållbarhet får alltså stora effekter på det finansiella och vice versa. Det kommer därför att krävas att vi samarbetar över kompetensgränserna. Med tanke på att många företag och deras leverantörskedjor är internationella behöver vi även samarbeta mer med våra kollegor i andra länder, till exempel inom ramen för BDO Global, avslutar Maria.

Dröm det. Gör det.

Oavsett vad som är nästa steg i din karriär kommer du att få erfarenhet som 
tar dig närmare dina mål. Våga drömma större. Våga anta utmaningen.