Artiklar:

Rätt kurs för BMW

25 april 2017

När HR-avdelningen på BMW Financial Services behövde lösa ett akut skatteärende kopplat till utlandstjänstgöring kontaktade de en verklig expert på området, Lena Gewers på BDO i Stockholm. Det blev början på ett samarbete som, så här långt, bland annat innehållit en skräddarsydd utbildning. 

BMW Financial Services är ett finansbolag inom BMW Group med fokus på att hjälpa privatpersoner och företag att hitta den bästa finansieringen när de köper BMW. Finansbolaget har funnits i Sverige sedan 1999 och det är också här det nordiska huvudkontoret ligger.

EXPERTKOMPETENSEN FANNS HOS BDO
I en global koncern som BMW händer det naturligtvis då och då att anställda utför uppdrag i andra länder. Det var i samband med ett sådant fall som BMW Financial Services först kom i kontakt med BDO och skatterådgivaren Lena Gewers.

– BMW har ett globalt avtal med en annan byrå, men det är mest kopplat till lön och beskattning, så när det dök upp specifika frågor kring skatte- och försäkringsfrågor i samband med utlandstjänstgöring valde vi att kontakta Lena, säger Pernilla Holgersson, HR-specialist på BMW Financial Services.

Det inledande uppdraget gällde en anställd som arbetade i Norge och handlade bland annat om att reda ut frågor kring dubbelbeskattning.

– Det var lite akut och BMW behövde hjälp snabbt. I sådana lägen underlättar det att vi har så nära kontakt med kollegorna i vårt internationella nätverk. Jag gjorde en avstämning med BDO Norge och tillsammans kunde vi räta ut alla frågetecken, säger Lena Gewers.

VILLE LÄRA SIG MER
Pernilla Holgersson och hennes HR-kollegor inom BMW i Sverige är vana vid att ta emot expatriater från framförallt Tyskland, men inte lika vana vid att sända ut medarbetare till andra länder. När frågorna som rörde Norge var lösta frågade hon därför Lena Gewers om hon hade tips på någon bra utbildning de kunde gå i ämnet.

– Tyskland har en hel avdelning som jobbar med utsändning, medan vi inte alls har samma
resurser. Vi kände därför att vi behövde lite mer kunskap på den fronten. När jag frågade Lena
vart jag kunde vända mig fick jag svaret att BDO kunde skräddarsy en utbildning åt oss.

SKRÄDDARSYDD UTBILDNING
Enligt BMW:s önskemål skräddarsydde Lena en tvådagarskurs som tog upp utlandstjänstgöring och vanliga frågeställningar avseende skatter och skattekonsekvenser, migration och socialförsäkring. I kursen ingick också en workshop kring företagspolicy för utlandstjänst.

– Vi har allmänna utbildningar inom det vi kallar BDO-akademin, men vi skräddarsyr också gärna
utbildningar som en del av vår service till kunderna. I det här fallet blev det en tvådagarskurs med totalt sju HR-medarbetare från Financial Services och BMW Sverige. Det var mycket uppskattat och deltagarna var väldigt engagerade, berättar Lena.

Pernilla bekräftar att såväl hon som hennes kollegor var mycket nöjda med kursen.

– Det kändes väldigt lyxigt att kunna skräddarsy en utbildning för vårt bolag. Eftersom det bara var vi kunde vi fokusera på våra case och ställa mycket specifika frågor. Vi kände alla att vi fick ut väldigt mycket av det.

FORTSATT SAMARBETE
Efter kursen har BMW fortsatt att anlita BDO i specifika frågor som rör skatt och försäkring kopplat till utlandstjänst. Utöver att de hittat en pusselbit de saknat lyfter Pernilla fram den höga servicenivån.

– Vi har inte tillgång till den här expertkompetensen inom ramen för vårt ordinarie avtal, så vi är glada att kunna kontakta BDO i de här frågorna. Lena är extremt kunnig och har alltid svar. Dessutom är hon väldigt snabb på att återkoppla, vilket vi uppskattar eftersom det ofta är bråttom.
Lena, å sin sida, ser inga problem med att uppdragen för BMW Financial Services kan vara av den mer akuta arten och understryker att det mesta löser sig om man har ett bra samarbete.

– Visst kan det vara en utmaning när det är bråttom, men vi har haft ett mycket bra teamwork och en tät dialog och då har vi också kunnat komma fram till lösningar snabbt. Pernilla och BMW är alltid hjälpsamma och bra på att tillhandahålla det material som behövs. Dessutom är de väldigt trevliga, så jag ser fram emot att få hjälpa dem mer i framtiden.