Artiklar:

Möt BDO:s nya VD

24 oktober 2017

Ny VD för BDO Sverige är, från och med i höst, Malin Nilsson, en 43-årig auktoriserad revisor och löparfantast som varit i bolaget sedan 1998. Utöver otaliga revisionsuppdrag har Malin bland annat agerat gruppchef, arbetat med partnerfrågor och varit aktiv i en styrgrupp inom FAR. De senaste fem åren har hon fungerat som Vice Regionchef i region Öst och sedan ett år tillbaka är Malin en del av BDO:s styrelse. Vi passade på att ställa några frågor till Malin om såväl fritiden som framtiden.

VAD TYCKER DU OM ATT GÖRA NÄR DU INTE JOBBAR?
– På fritiden vill jag vara mycket tillsammans med familj och vänner. Annars är löpning en stor passion och en viktig avkoppling för mig och ofta dyker de bästa idéerna upp under ett långt löppass. Fjällmaraton i somras var min häftigaste löpupplevelse hittills. Det var en tuff utmaning både träningsmässigt och mentalt, men helt fantastiskt.

VAD BRINNER DU FÖR?
– Jag vill bidra till och se att människor och verksamheter växer och utvecklas. Det gäller både privat, när jag exempelvis tränar min dotters fotbollslag, och på BDO när jag kan bidra till att kunders verksamheter växer eller att kollegor utvecklas och vinner små segrar i sin vardag.

HUR SER DU PÅ DIN NYA ROLL?
– Jag är både ödmjuk och tacksam över förtroendet att få leda BDO Sverige mot den vision vi tillsammans sjösatte förra året. Vårt mål är att fortsätta erbjuda branschens bästa kundupplevelse, men vi vill självklart hjälpa fler kunder på fler orter. Att öka kännedomen om vilka vi på BDO är och hur vi kan hjälpa kunder och framtida kollegor att växa och nå framgång ska bli jättespännande. Vi har en stark tillväxt och lönsamhet och nyckeln till det stavas våra medarbetare. Vi är över 650 idag, men vi ska bli fler och nyrekrytering är ett viktigt fokusområde det närmaste året. Att tillsammans med våra region- och kontorschefer stötta och inspirera våra medarbetare, ge dem rätt verktyg och bästa möjliga förutsättningar att leverera enastående service står högt upp på min lista. 

VILKA UTMANINGAR SER DU I DEN NÄRMASTE FRAMTIDEN?
– Det finns tre saker som jag ser som särskilt viktiga den närmaste tiden. Den första är kundupplevelsen, att möta våra kunders framtida behov och vad de efterfrågar och bli tydligare mot marknaden. Tjänsteutveckling och fortsatt fokus på digitalisering är nödvändig. Sedan är det varumärket. BDO har ett väldigt starkt varumärke, men vi är inte så kända som vi vill vara. Vi har fantastiska medarbetare och branschens nöjdaste kunder och vi har många initiativ på gång för att nå ännu fler framtida kunder. Vi brinner ju för att serva våra kunder och vill jobba med fler! Till sist får vi inte glömma jämställdhetsfrågan.

Att kunna rekrytera och behålla rätt kompetens i framtiden kommer att vara avgörande och då måste vi attrahera och behålla såväl duktiga kvinnor som män. Det finns många kompetenta kvinnor som söker sig till yrket, men av olika anledningar slutar många innan partnernivå och här har hela branschen mer att göra. 

SLUTLIGEN, KAN DU AVSLÖJA NÅGOT OVÄNTAT OM DIG SJÄLV?
Som tonåring spelade jag gitarr i ett band. Café Norrköping ringde och ville ha med oss men då lade vi ned.